Essential Game Hints – Please read this!

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  • #10938
    Ralf
    Keymaster

    There are three things that you need to take care of once for each game:

    1. Enhancing the field of view (FOV), otherwise the image will appear zoomed in.
    2. Adjusting the head tracking sensitivy in the vorpX ingame menu.
    3. Choosing the optimal 3D mode dpending on your PC’s performance.

    1. Field Of View

    Setting up the FOV correctly is crucial with the Play Style option set to Full VR. With a wrong FOV in Full VR mode the image looks zoomed in and/or warped. For many games vorpX can handle that automatically, either by auto-adjusting game settings or with the DirectVR memory scanner.

    If vorpX cannot handle FOV automatically for a game, the ideal options are:

    • Setting the FOV in the game options if possible. The right value usually is 112° horizontically or 96° vertically. Some games however use arbitrary numbers, so these values aren’t always right!
    • Setting the FOV with a tool like Flawless Widescreen or by tweaking a game’s config files. The PC Gaming Wiki is a great source of information in this regard.

    If the actual game FOV cannot be set high enough or changed at all, the following workarounds exist. You can combine them for the best possible result.

    • Use one of the letterbox aspect ratio modes in the vorpX ingame menu and/or the Image Zoom setting to compensate for a low FOV.
    • Check whether 4:3 or 16:9 resolutions work better. Depending on the game one may be better than the other in regard to FOV.
    • Use the 3D FOV Enhancement in the vorpX ingame menu (availabe in Geometry 3D games).

    Should you encounter a game where it is not possible to get a good a result with the methods above, you can set the Play Style in the vorpX menu to Immersive Screen Mode or Virtual Cinema Mode, which don’t require a perfectly tuned FOV.

    2. Head Tracking

    If a game does not support DirectVR head tracking, vorpX handles head tracking relative to your individual mouse sensitivity in a game, so it might need some tweaking. If the view rotates either too fast or too slow while turning your head, adjust the Sensitivity on the Head Tracking Settings page of the in-game menu.

    A good way to calibrate mouse based head tracking is placing yourself directly in front of a wall in the game and then rotate your (real) head 90° degrees. Check how far your ingame view rotated while doing that and lower/raise the sensitivity if necessary. Doing this two or three times should usually suffice to get solid tracking.

    3. 3D-Mode

    vorpX uses two very different approaches for creating Stereo 3D. All supported games have Z-Buffer 3D, many of them Geometry 3D. Geometry 3D offers the most lifelike 3D experience, while Z-Buffer 3D is about twice as fast (but has ‘less 3D’). Especially in resource hungry games you should consider the Z-Buffer mode. A high framerate is very important for a great VR experience, often more important than perfect Stereo 3D.

    #187639
    LeviLangley
    Participant

    good post

    #192062
    rich0550
    Participant

    good thanks!

    #193016
    yvanbibi
    Participant

    Il y a trois choses dont vous devez vous occuper une fois pour chaque jeu:

    Amélioration du champ de vision (FOV), sinon l’image apparaîtra agrandie.
    Réglage de la sensibilité du suivi de la tête dans le menu vorpX ingame.
    Choisir le mode 3D optimal en fonction des performances de votre PC.

    1. Champ de vision

    La configuration correcte du FOV est cruciale avec l’option Play Style définie sur Full VR . Avec un mauvais FOV en mode Full VR, l’image semble agrandie et / ou déformée. Pour de nombreux jeux, vorpX peut gérer cela automatiquement, soit en ajustant automatiquement les paramètres du jeu, soit avec le scanner de mémoire DirectVR.

    Si vorpX ne peut pas gérer FOV automatiquement pour un jeu, les options idéales sont:

    Si possible, définissez le FOV dans les options de jeu. La bonne valeur est généralement de 112 ° horizontalement ou 96 ° verticalement. Cependant, certains jeux utilisent des nombres arbitraires, donc ces valeurs ne sont pas toujours correctes!
    Définir le FOV avec un outil tel que Flawless Widescreen ou en peaufinant les fichiers de configuration d’un jeu. Le PC Gaming Wiki est une excellente source d’informations à cet égard.

    Si le champ de vision réel du jeu ne peut pas être réglé suffisamment haut ou modifié du tout, les solutions de contournement suivantes existent. Vous pouvez les combiner pour le meilleur résultat possible.

    Utilisez l’un des modes de rapport hauteur / largeur de la boîte aux lettres dans le menu vorpX ingame et / ou le paramètre Zoom image pour compenser un FOV faible.
    Vérifiez si les résolutions 4: 3 ou 16: 9 fonctionnent mieux. Selon le jeu, l’un peut être meilleur que l’autre en ce qui concerne le champ de vision.
    Utilisez l’ amélioration FOV 3D dans le menu du jeu vorpX (disponible dans les jeux Geometry 3D).

    Si vous rencontrez un jeu où il n’est pas possible d’obtenir un bon résultat avec les méthodes ci-dessus, vous pouvez définir le style de lecture dans le menu vorpX sur le mode écran immersif ou le mode cinéma virtuel , qui ne nécessitent pas un FOV parfaitement réglé.

    2. Suivi de la tête

    Si un jeu ne prend pas en charge le suivi de la tête DirectVR, vorpX gère le suivi de la tête par rapport à la sensibilité de votre souris individuelle dans un jeu, il peut donc nécessiter quelques ajustements. Si la vue tourne trop vite ou trop lentement en tournant la tête, ajustez la sensibilité sur la page Head Tracking Settings du menu du jeu.

    Un bon moyen de calibrer le suivi de la tête basé sur la souris est de vous placer directement devant un mur dans le jeu, puis de faire pivoter votre (vraie) tête de 90 °. Vérifiez la distance de rotation de votre vue dans le jeu et réduisez / augmentez la sensibilité si nécessaire. Faire cela deux ou trois fois devrait généralement suffire pour obtenir un suivi solide.

    3. Mode 3D

    vorpX utilise deux approches très différentes pour créer 3D stéréo. Tous les jeux pris en charge ont Z-Buffer 3D , dont beaucoup Geometry 3D . La géométrie 3D offre l’expérience 3D la plus réaliste, tandis que Z-Buffer 3D est environ deux fois plus rapide (mais a «moins de 3D»). Surtout dans les jeux gourmands en ressources, vous devriez envisager le mode Z-Buffer. Un taux de rafraîchissement élevé est très important pour une expérience VR exceptionnelle, souvent plus important qu’une 3D stéréo parfaite.

    #195209
    dtdman420
    Participant

    Is it best to have the game running in full screen, boardless or windowed mode? and if so why?

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